Showing posts with label UIA. Show all posts
Showing posts with label UIA. Show all posts

Sunday, May 12, 2013

Uzbekistan - HARI KEEMPAT


Assalamualaikum.

dah lama benor tak sambung entri uzbekistan. kan? oleh sebab itu, marilah kita menyambung petang ni untuk entri hari keempat kat uzbek.

hari keempat, 26 mac 2013. pagi tu macam biasa, lepas sarapan. get ready untuk ke Uzbekistan State University of World Languages ( UzSUWL ). kitorang naik teksi ke sana. satu teksi boleh muat 3 - 4 orang. satu trip dalam 4000-5000 UZS. setiap teksi kena ada sorang lelaki untuk keselamatan. memula teksi tu hantar ke tempat yang salah. dia hantar kitorang ke tempat kuliah universiti tu. tapi kitorang sepatutnya ada perjumpaan dengan admin dan student bahasa melayu universiti tu dekat tempat pentadbiran diorang which is kat tempat lain.

okey pastu tunggu bas pulak nak ke tempat tu. tambang bas 1000 UZS sehala. dalam bas pun kena pandang pelik. alaa, macam biasa tu. hikhik. mula sampai, kena buat persembahan macam biasa. pastu student diorang pun buat persembahan. yang awesome nya diorang guna lagu dari mesia. 


sebahagian student yang belajar bahasa melayu.
nampak tu bunga manggar? kitorang guna untuk persembahan la tu :)


lepas persembahan.

lepas persembahan tu, kitorang start berinteraksi dengan diorang. aktivitinya, mengajar diorang buat bunga telur dengan ketupat. haa. sambil mengajar diorang tu, kitorang cakap bahasa melayu. tapi kena cakap baku la. takde rojak punya. kitorang cerita la apa kegunaan bunga telur dengan ketupat. masa bila kita guna benda tu. jadi dari situ la boleh mantapkan bahasa melayu diorang. 


bunga telur macam tu ha. mohon abaikan tangan. haha.


cikgu razman tengah tekun mengajar. student tu tekun belajar. 
at last, dia berjaya buat ketupat tu. 
aku tabik spring kat dia, serius. sebab aku pun tak pernah pandai buat benda tu -,-

lepas dah habis sesi interaksi, kitorang get ready nak balik dah. kemas-kemas semua. terus gerak ke tempat tadi yang awal-awal kitorang sampai tadi. yang aku kata driver teksi tersalah hantar tu. pergi situ untuk melawat sekitar kawasan kampus diorang. kelas tempat diorang belajar. 


salah satu kelas kat sana. 
ada letak bendera malaysia semua kat situ. okey, rasa bangga sekejap.

since universiti ni nama dia Uzbekistan State University of World Languages, jadi dia memang ajar bahasa-bahasa dunia. salah satunya bahasa melayu. lain-lain ada bahasa turki, bahasa indonesia ( kalau tak silap aku ) dengan banyak lagi bahasa lain. dulu, cikgu zuber pernah mengajar bahasa melayu kat sini dalam lebih kurang dua tahun macam tu. sebabtu program ni buat kat Uzbekistan.

lepas tour tu, kitorang gerak ke kafe. kafe dia takdelah jual nasi yang macam kat mesia, yang nasi putih ada lauk-lauk banyak. haha. ada nasi, tapi nasi dia macam pelik gila. kitorang semua beli nasi tu, tapi boleh kata semua tak habis makan. sebab rasa dia pelik kemain. 

lepas dah siap makan semua, kitorang gerak ke satu tempat pameran seni. dia bukanlah pameran sangat, sebenarnya lebih kepada jualan hasil kraftangan. benda yang dia jual lebih kurang sama je macam yang jual kat chorsu bazar, cuma tempat dia lebih selesa sebab indoor. ada aircond segala. orang kat situ kemain ramai. MashaAllah, nak jalan pun agak susah. penjual kat sana kebanyakkannya akan tulis je harga barang kat henfon diorang bila kitorang tanya. sebab diorang tak faham english. kitorang tak faham bahasa uzbek. ha hambik. communication memang masalah utama kat sini kalau kita tak ada tukang translate. haha.

lepastu, kitorang gerak ke satu masjid yang berdekatan situ. jalan kaki je. takdelah dekat sangat tapi takdelah jauh. tapi nama masjid tu memang aku dah lupa. tapi masjid tu cantik la. unik rekabentuk dia. 


gambar sekitar kawasan masjid.

dekat kawasan masjid ni, ada satu tempat dia simpan banyak koleksi Al-Quran. dari sebesar-besar saiz Quran sampai sekeik-kecik saiz Quran. masuk situ kena bayar 5000 UZS seorang. tapi takde gambar kat situ sebab dia memang tak bagi ambik gambar. rugi tau. dah la tempat tu lawa -,- tapi kitorang tak lama sangat dalam tu sebab tempat tu dah nak tutup masa kitorang masuk tu.


semua ada dalam ni kecuali nazurah. sebab dia yang tangkap gambar.
aku suka sangat gambar ni :)

lepastu kitorang get ready untuk balik hotel. masing-masing dah penat, lapar dan segala macam rasa lain. muka masing-masing memang dah lemau sangat. terutama aku. hikhik. tunggu teksi. balik ke hotel. 

malam tu cikgu zuber, cikgu razman ( rasanya cikgu razman pun ikut, tapi aku tak berapa sure ) dengan beberapa budak lelaki pergi rumah uncle rustam. diorang makan kat sana. tak aci betul. yang perempuan semua tinggal kat hotel. kitorang makan apa malam tu, aku dah tak ingat. haha. 

kan aku dah cakap, aku memang mengalami masalah untuk ingat apa yang jadi waktu malam masa kat uzbek. blerghh -,-

okey, aku rasa itu je kot cerita hari keempat. oh ye, yang pasal pergi rumah uncle rustam waktu malam tu, aku tanya kat apak paan. so credit goes to him ^^ 

p/s : semua gambar dalam entri ni kredit kepada nazurah sebab kamera aku tak berfungsi hari keempat tu. hiks. 

p/s II : kalau ada cerita yang tertinggal atau terlebih, bagitahu kakteh okey #TeamUzbek.



Friday, April 5, 2013

Uzbekistan - HARI KEDUA ( part 1 )


Assalamualaikum.

dah beberapa hari jugak berhenti hapdet entri pasal uzbek. jadi moh la kita menyambung semula hari ni. banyak lagi hari nak kena hapdet. jadi mohon hapdet cecepat sikit okey juhaida.

bismillah. hari kedua, 23 mac 2013. pagi pertama dekat uzbek ( okey ayat dah macam apa ). sejuk kemain k. semua orang bersiap-siap nak berangkat ke Tashkent State Institute of Oriental Studies untuk start program. sebelum berangkat tu, kami semua training menari untuk persembahan masa kat unibersiti tu. yang lelaki menari zapin. kami perempuan menari indang. pernah dengar? aku tak pernah dengar jugak sebelum ni. join program ni baru tahu, kbai -,-


kompilasi gambar tengah training menari. 
nampak tu memasing pakai glove. sejuk. hiks.

kredit gambar : Nazurah.

lepas dah settle semua training, kami gerak la ke unibersiti tu. jalan kaki je tau. menikmati keindahan alam. cewah. suka sangat pemandangan dia. aku telah jatuh cinta ( baca sambil menyanyi ). hiks. 


berjalan kaki menuju destinasi. 
kalau jumpa dengan orang uzbek time berjalan ni, start la diorang pandang pelik gila kat kami.
mungkin sebab semua pakai baju melayu and baju kurung agaknya :D


sekitar Tashkent. sambil berjalan kaki sempat lagi ambik gambar ni.


sempat lagi :D

sampai kat unibersiti, diorang sambut meriah sangat. diorang cakap bahasa melayu dengan kami. okey. ada sorang lecturer diorang, nama cikgu faridah, cakap bahasa melayu sepenuhnya dengan kami. k aku kagum kejap walaupun dia cakap lebih kepada slang indon. cumanya kami tak boleh la cakap laju-laju dengan diorang macam kita komunikasi hari-hari tu. kang letih dia nak faham cakap kita. kena cakap sebutir-sebutir. alaa, serupa la kalau kita belajar bahasa uzbek tu. mesti nak cakap sebutir-sebutir jugak.

kat sana, kitorang dengar ucapan dari rektor unibersiti tu ( rasanyalah, aku tak berapa pasti jawatan dia ). dia cakap bahasa uzbek pastu ada sorang tukang translate. lepastu, get ready untuk persembahan. 


baju tarian indang kitorang cenggitu k. gambar ni hari ketiga punya tapi nak tunjuk baju tu sebenarnya.
dari kiri : Aqilah, aku ( eh, malu ), Mimi, Amirah, Melly, Zulaiha, Ain.

kredit gambar : Nazurah.

dah siap persembahan zapin dengan indang, diorang ( student uzbek ) pulak buat persembahan. tarian jugak. tarian diorang la. cikgu cakap, orang uzbek ni sangat suka hiburan. so diorang eksaited kemain tengok kami perform tu. okey.

dah selesai semua persembahan, bagi cenderahati kat rektor tadi. pastu sesi bergambar. eh. haha. 


antara gambar dengan sebahagian student and lecturer BM. 

kredit gambar : Nazurah.

so, dekat sini kitorang berkomunikasi dengan diorang dalam bahasa melayu. kat situ la cara nak mantapkan penggunaan bahasa melayu pada diorang. berborak dengan diorang dalam BM. cumanya kita kena take time nak faham diorang cakap sebab maklumlah, diorang bukan orang melayu. okey.

oh ya, Murza dengan Ahad yang kami jumpa masa jalan-jalan malam first sampai uzbek tu, belajar kat sini la. jumpa jugak dengan Murza kat sini sebab dia kan one of malay language students :)


sebelum gerak balik ke hotel. 
yang pakai baju kemeja belang tu cikgu zuber. yang pakai baju kemeja hitam tu cikgu razman. and yang pakai baju kurung biru tu cikgu faredah a.k.a ummi :)

kredit gambar : Nazurah.

lepastu gerak balik hotel. nak get ready untuk pergi rumah Duta Besar Malaysia ke Uzbekistan. dia jemput kami semua makan tengahari kat rumah dia. yeayy! jalan kaki jugak pergi rumah dia. macam-macam jugak dia sediakan. main menu dia nasi lemak dengan spageti ( nampak macam mee ) goreng. Alhamdulillah, kenyang. 


kami semua. muka memasing bahagia dapat makan sedap. hiks.

kredit gambar : Nazurah.


masa on the way balik semula ke hotel. 

kredit gambar : Nazurah.

okey, rasanya sampai sini dulu la. ada lagi sebenarnya cerita hari kedua. ini baru separuh cerita, tapi aku rasa dah panjang gila O.o jadi aku membuat keputusan untuk bahagikan entri hari kedua jadi dua bahagian. 

nanti aku sambung lagi entri hari kedua ( part 2 ).

p/s : gambar yang tak ada watermark aku ( zuhaidazunairi) maksudnya semua gambar dari kamera Nazurah ( in case aku terlupa kredit kat dia ). termasuk gambar yang gabung-gabung tu :)

p/s II : memang aku banyak ambik gambar dari kamera dia sebab gambar kamera aku banyak aku ambik gambar pemandangan and gambar aku sendiri, hiks. tak banyak gambar yang ceritakan event tu sendiri -,- maafkan saya Nazu. mohon izin guna gambar awak, terima kasih :)

jom baca entri hari pertama sekali.

terima kasih kerana membaca ^^



Sunday, March 31, 2013

from Tashkent with love


Assalamualaikum.

buat semua #TeamUzbek, #FamilyUzbek,

Untuk semua memori pahit manis yang kita cipta bersama.
Untuk semua pengalaman berharga yang kita kutip bersama.
Untuk semua suka duka, gelak ketawa, penat lelah dan pahit manis pengorbanan yang kita harungi bersama.
Untuk semua pertolongan, nasihat, komen membina dan tunjuk ajar yang kita saling memberi dan menerima.
Untuk beberapa bulan yang berjaya kita lalui bersama dalam mengejar misi "I Love Tashkent".

Aku ucapkan terima kasih yang tidak terkira. Aku mohon maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki andai ada kekurangan, kelemahan, terkasar bahasa dan terguris hati sesiapa secara sedar mahupun tidak sepanjang kita bersama mengendalikan program ini. Semoga silaturahim kita berkekalan sampai syurga, amin. InsyaAllah.

TeamUzbek : Cikgu Zuber, Cikgu Razman, Cikgu Faredah ( Ummi ), Fakrul, Kak Husna, Paan, Faedz, Amirah, Nazirul, Aqilah, Luqman, Zulaiha, Qaidatul Ain, Melly, Mimi, Katijah, Ainil, Nazurah, Syafiq, Syafiq Soufi, Syamsul, Hafidz.

terima kasih :)




ini dia "I Love Tashkent". 
aku pasti akan rindu semua ni :)

lagi gambar dan cerita akan menyusul lepas ni. insyaAllah.


Thursday, November 8, 2012

peluang


Assalamualaikum.

"kalau awak semua diberi satu peluang, apa yang awak nak?"

semalam dalam kelas BM, cikgu tanya satu soalan kat kitorang semua. soalan dia macam kat atas tu. ini satu benda yang aku suka pasal kelas BM. kelas dia santai. cikgu dia baik. dan dia suka berborak pasal kehidupan. oh, btw aku ambik subjek BM untuk semester ni. semua orang memang kena ambik. dan kitorang panggil lecturer BM sebagai cikgu. best kan. macam kembali ke zaman sekolah.

jadinya, untuk soalan cikgu tu. aku jawab kalau aku diberi peluang, aku nak kembali ke alam persekolahan. kenapa?




sebab pada aku, alam persekolahan adalah yang paling best kalau compare dengan unibersiti ni. kot. masa sekolah dulu, tak ada tekanan sangat. aku hanya belajar dan mengulangkaji bila aku rasa nak. masa sekolah jugak tak ada kekangan masa sangat macam masa kat unibersiti ni. sekarang ni masa tu seolah tak cukup. cewahh, padahal 24 jam tu sebenarnya dah terlebih cukup kalau digunakan sebaiknya. 

masa sekolah dulu aku sentiasa ada dekat rumah, dekat dengan mama abah. sebab yelah, aku mana pernah duduk asrama sampailah masuk UIA. herherher. masa sekolah dulu tak payah pening fikirkan pasal kuiz, assignment dan projek dan segala yang seangkatan dengannya. ye, sekolah pun ada homework. sekolah pun ada exam jugak. tapi mestilah tak seteruk kat sini kan. sigh -,-




pastu cikgu cakap macam ni,

"bila awak dah masuk alam pekerjaan nanti, awak akan rasa alam universiti adalah yang paling best, paling seronok."

cikgu cakap lagi, kita memang takkan rasa keseronokan sesuatu benda tu sampailah kita dah tak melalui benda tu. contohnya macam aku la, masa sekolah dulu punyalah rasa tak best. rasa nak cepat masuk unibersiti. sekarang dah masuk unibersiti dah pun, baru nak cakap sekolah tu best. seronok. typical me T__T

rasanya panjang pulak aku menulis malam ni. dah lama tak tulis entri agak panjang begini. jadi, apa kata kalau kita kongsi apa peluang yang korang semua nak. 

aku berhenti kat sini dulu. jom la kongsi sama-sama :)


Sunday, February 5, 2012

UIA

Assalamualaikum.

yuhuu. dah lama gila tak update belog kesayangan. dah berhabuk berdebu bersawang semua dah ni hah. aku confirm 200 peratus traffic jatuh menjunam umpama jatuh dari KLCC. sebelum pergi UIA haritu pun tak sempat nak online. sebenarnya bukan tak sempat tapi malas.

sekarang nak update pasal UIA. pasal hari pertama dekat UIA. pasal minggu taaruf atau lebih dikenali sebagai minggu suai kenal atau minggu orientasi.
  1. satu perkataan pertama untuk menjelaskan pasal taaruf week. miserable! seriously taaruf week dekat main campus lagi dahsyat dari taaruf week CFS. penat lelah letih semua ada. rasakan.
  2. aku dapat bilik kat tingkat 5! aku memang suka dapat tingkat 5, haha. bila aku cakap kat kawan lain bilik aku tingkat 5, diorang tanya. ada ke tingkat 5? soalan yang agak sedih untuk didengar. tapi yang sejuk sikit mata memandang, semua benda dalam bilik tu kaler purple. locker, drawer dekat meja study, drawer dekat katil semua purple. huarghh! kaler favourite. hihi.
  3. aku sorang je kot junior dalam bilik tu sebab takde pun yang masuk sama-sama aku. huuu, kena tumpang tidur bilik kawan sepanjang taaruf week. tak berani, hehe.
  4. kalau aku jalan sorang-sorang dalam kampus ni awal-awal macam ni, memang confirm 200 peratus akan sesat. dah la bangunan nak sama bentuk je semua -,-
  5. hari first sampai hari third taaruf week memang hectic gila la aku cakap. dia tak bagi balik bilik untuk mandi pun. program ada sepanjang hari dari 6 pagi sampai 11 malam. gila tak gila.
  6. buat pertama kalinya aku mengaku aku homesick! buang la ego untuk mengaku. rasa sunyi sangat sebab takde room mate kan. memang lagi teringat mama abah kat rumah. itu yang minggu first terus balik, haha.
  7. masa program tu punyalah tak suka. pastu bila dah nak habis tadi mulalah rasa sedih pulak. biasalah, dah nak habis baru nak appreciate. haha.
itu jelah kot yang aku ingat. tak sempat nak ambik gambar banyak sebab program memang packed gila. ada la sikit-sikit gambar.


dari kiri atikah rahidah, aku dan ina.
masa ni program apa entah, tak ingat.
#muka aku dah gelap dan muka sangat mengantuk.


haa, itulah bilik aku. locker kaler purple kan. heee, favourite.


 dari kiri ina, aku dan naz. aku sentisa tengah-tengah, heee.
sila abaikan muka aku yang seolah tak cukup tidur. 
masa malam kebudayaan atau cultural night. best gila persembahan dia.
awesome!


itu aku dengan ros. kat mana entah ni. tak ingat.
ini masa integrity games. macam explorace tu yang kena lari-lari sekitar kampus.
#aku suka gambar ni :)

sekarang aku kat rumah, balik semula UIA hari selasa. banyak jugak lagi benda tak settle. mohon dipermudahkan semuanya dan mohon terus dikuatkan semangat untuk tempoh empat tahun dari sekarang. amin.

#mula ingat taknak update lagi malam ni tapi encik yayang suruh update belog. rindu lettew. haha. 

okey, sudah la setakat ni.
nanti kalau ada masa lagi boleh update lagi.
see you soon. take care :)